sobota, 26 lipca 2014

Mantry i modlitwy

Pisałam kiedyś o sile spokoju, której czasem brakuje osobom pracującym ze zwierzętami (z ludźmi także - wiem to „po sobie”) a konsekwencjami są niepotrzebne nerwy, agresja, a nawet bicie.
Xenophon (oprócz koni zajmował się pewnie też muzyką, nie mylić go z Xenophobem, bo ten był specjalistą od zaścianka i prawicowych partii)  w starożytnej Grecji, (czyli na okrągło licząc 2500 lat temu) zajmował się hodowlą i ujeżdżaniem koni. 
W swoich poradnikach powtarzał, niczym mantrę, że nie można siłowo, agresywnie postępować z końmi. Człowiek jako ten mądrzejszy i sposobem powinien rozwiązywać te konflikty. Pamiętne słowa wygłosił profesor Balcerowicz (okazuje się, że był wielkim znawcą koni, a nie tylko finansów) w kontekście Leszka Mullera, mówiąc, że z koniem nie będzie się kopał.
Nie kopmy się z końmi, traktujmy je jak dwuletnie dzieci - którym odbierając zabawkę, trzeba dać coś w zamian.
Nie wiem, czy Xenophon miał dzieci, ale z pewnością miał cierpliwość, spokój, zwalczał agresję i okrucieństwo w kontakcie z koniem, uważając, że wszystko wraca do sprawcy niczym echo: dobro jako dobro, zło jako zło.

Powyższe mądrości zaczerpnęłam z książki „Dies und jenes uber Pferde und Pferdesport”. 
Poniższy wierszyk w moim tłumaczeniu też z tej książki (poziom przekładu mi wybaczcie…)

Modlitwa koni
Kończy się dzień ciężki i długi
stajnia zamknięta, śpią zmęczone cugi.
Wybacz święty Hubercie memu panu,
który dzisiaj znowu bił mnie ostro,
że jego poleceń nie rozumiałem
i nie czyniłem tego, co robić miałem.
Wybacz mi, że na sam koniec już
zrzuciłem go w maneżu kurz.
Może lepiej byłoby dla nas obu
gdyby trzymał się z dala od końskiego żłobu.
Ćwicz czlowieku dosiad i miękką rękę,
szarpanie za pysk odczuwam jak mękę.
 Niech twoje ciało wskazuje mi drogę
 kopanie ostrogami moich boków
zabiera mi przyjemność kłusa i galopu.
O mojej prezencji nie zapominaj
czyść moją sierść i czysty czaprak zapinaj.
Dawaj co dnia owsa, siana i wody do picia
Abym cieszył się z mojego końskiego życia.
Amen 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz